Zaterdag 8 juni: Groen moet je doen Festival

Deze dag is er in het Kruiswegpark in Roermond een Festival wat georganiseerd wordt door IVN en andere partners: 'Groen moet je doen'. Voor meer informatie over de activiteiten kijk op Groen moet je doen-dag 2024 - Roermond e.o. (ivn.nl)

Wij bevelen dit festival van harte aan en zullen wellicht in de toekomst hier ook aan gaan meewerken. Ons bestuur is voor dit jaar gevraagd of er leden zijn die planten beschikbaar willen stellen in het kader van Tegel eruit – plant erin (NK Tegelwippen!).

Zijn er leden die planten willen doneren, dan graag een mailtje naar info(at)roermond.groei.nl. De planten kunnen die dag naar het Kruiswegpark gebracht worden tussen 10.00 en 11.00 uur.

OpenTuinendag Groei&Bloei Roermond e.o.

De adressen van de leden die hun tuin open willen stellen zijn nu bekend en maken we graag aan u bekend. Het zijn stuk voor stuk aparte tuinen waar met veel liefde en hard werken iets moois is gecreëerd. Voor een uitgebreide beschrijving en foto’s kijk alvast op onze website: www.roermond.groei.nl

Het is natuurlijk erg leuk als je (bij hopelijk goed weer) aan het bezoeken van deze tuinen een mooie fietsroute kunt koppelen. De adressen zijn:

Lei Vallen, Reijndersstraat 4  in Baexem
De tuin van Lei Vallen is 8000m2 groot en bestaat uit gazons omzoomd door beukenhagen, die zorgen voor een gevoel van kamers. Door de vele bomen heeft de tuin een parkachtig karakter.

Roger Coenen, Hoeve de Holst, Holsterweg 35 in Posterholt
In het buurtschap Holst, nabij Posterholt, treft u Hoeve de Holst aan. Aan de voorzijde van de meer dan 3000 m2 tellende tuin geniet u in alle rust van hedendaagse prairieborders en aan de achterzijde van het perceel treft u een groene oase aan die gebaseerd is op de tuinen van Paleis het Loo.

Petra de Haas (kasteel Aerwinkel) in Posterholt
De tuin van Kasteel Aerwinkel is een echte Engelse landschapstuin van 7.5 ha. Je zou deze kunnen karakteriseren als een woodlandgarden met een zeer grote verscheidenheid aan bomen en heesters. Er staan 380 verschillende soorten.  Erg bijzonder is ook de nieuw aangelegde moestuin van Loes en Pascal van Van nature.

Francoise Neelen, Heinsbergerweg 106  in Roermond
Een liefhebberstuin. De meest passende benaming voor deze tuin. De borders zijn met name de “rode” border, welke zijn naam eer aan doet en de “prairie” border die medicinale en/of eetbare planten van Amerikaanse oorsprong bevat.

Fruitboomgaard met unieke maretak in de Herkenbosser Ohé van Piet Moors
Piet heeft in zijn boomgaard enkele prachtige hoogstam fruitbomen staan o.a. Glosterappel en sterappel. Bij drie fruitbomen groeit de maretak op diverse takken die na ongeveer 20 jaar  besjes hebben kregen. Dit is vrij uniek in dit deel van Limburg. Wanneer u vanaf de Kruisweg richting de Hammerstraat rijdt of fietst gaat u rechtsaf de Herkenbosser Ohé in.

Vragen vanuit het bestuur

We zijn dringend op zoek naar mensen die ons willen helpen bij het organiseren van activiteiten/lezingen en het bijhouden van de website. Heb je interesse maar wil je niet persé bestuurslid worden, dan nodigen we je graag uit voor een praatje.

Bekendmaken activiteiten

Wij maken gebruik van de agenda van de Groene Transformator, de lokale omroepen en RoerdalenNU om onze activiteiten aan een breder publiek bekend te maken. We hopen dat nu meer mensen onze activiteiten zullen gaan bezoeken.

Nog even ter herinnering: