Lezing over de Swalm van bron tot monding

Op dinsdag 6 februari zal Olaf op den Kamp een lezing verzorgen over de rivier De Swalm en de oliemolens en broekbossen aan weerszijden van de grens.

De Swalm ontspringt nabij het Duitse Wegberg en draagt daar de naam Schwalm. Langs de Swalm liggen tientallen watermolens waaronder de oliemolen Tüschenbroich, de Schrofmühle, de Molzmühle, de Radermühle en de Brempter Mühle.

Vlak voor de Nederlandse grens passeert de Swalm het natuurreservaat Elmpter Schwalmbruch met een vegetatie van natte heide met zonnedauw, Circa 12 km stroomt de Swalm over Nederlands grondgebied. Dit gebied bestaat uit prachtige broekbossen met markante bewoners als de Gaffellibel en de Bever. Ook de IJsvogel is hier te vinden. Stroomafwaarts van Swalmen met zijn papierfabriek stroomt het riviertje langs de ruïne van de Oudborg, de Genaenhof en het gehuchtje Wieler. Het beloofd weer een zeer interessante lezing te worden. Kijk voor meer informatie op de website.

Algemene Ledenvergadering

Op dinsdag 5 maart wordt de 55e jaarvergadering gehouden, waarvoor alle leden van harte worden uitgenodigd. Klik hier voor de agenda, het  jaarverslag 2023 en de notulen van de vorige jaarvergadering.

Na de jaarvergadering zal Truus Kessing uitleg geven over het zelf maken van jam. Truus maakt al jarenlang zelf gemaakte jam en is een expert geworden op het gebied van fruit verwerken en inmaken. Truus combineert fruit met allerlei kruiden, waarmee je de lekkerste smaken voor jams, gelei en chutneys kunt creëren. Vervolgens kunnen we zelf de verschillende soorten jams proeven en eventueel kopen.

Lezing over het kweken van tomaten

Op dinsdag 12 maart zal Ton Janssen uit Venlo een lezing houden over tomaten en hoe we in de kassen bijna zonder gewasbeschermingsmiddelen deze kunnen telen (Tasty Tom). Ton Janssen is teler en was in de jaren 90 op zoek naar een zoet smakend tomatenras. Hij is de oprichter van Tasty Tom trostomaten. Hij vertelt graag en met humor over het succes van de bestuiving  door hommels en biologische gewasbescherming. Oorspronkelijk afkomstig uit een tuindersgezin bestrijdt hij schadelijke insecten met hun natuurlijke vijanden en met inzet van feromonen en lokstoffen. Klik hier voor meer informatie.

Ochtendworkshop voorjaar

Op woensdag 20 maart wordt onder leiding van onze docente Tiny Peeters de voorjaarsworkshop gehouden.en gaan we een mooi paasstuk maken. U brengt zelf de benodigde materialen mee zoals ondergrond, takken, bloemen, bolletjes, paasdecoraties e.d. Op bijgevoegde foto's krijgt u een idee wat u zoal mee kunt brengen. Wij zorgen voor de bijmaterialen zoals oasis, binddraad e.d.

Klik hier voor meer informatie en aanmelding.