Excursie naar Jochumhof in Steyl

Verborgen achter oude muren, midden in het mooiste kloosterdorp van Nederland, ligt de Jochumhof; een enclave van natuur, historie en rust met een prachtig uitzicht over de Maas.

De botanische tuin Jochumhof in Steyl kent een lange geschiedenis. De oudste delen van de tuin dateren al van 1799. In 1933 richtte Pater Peter Jochum de botanische tuin opnieuw in om het biologieonderwijs aan het klooster te ondersteunen. Vanuit alle werelddelen brachten missionarissen plantenzaden mee naar Steyl ten behoeve van de tuin van pater Jochum. In 1971 werd het werk van pater Jochum overgenomen door een Stichting en werd de tuin naar hem vernoemd. Tot op de dag van vandaag zorgt de Stichting Botanische tuin Jochumhof, met een grote groep vrijwilligers uit de omgeving, voor de verschillende deeltuinen

In de Jochumhof zijn verschillende soorten tuinen te bezichtigen: de rotstuin, de geurtuin, de mediterrane tuin, de heemtuin, de kruidentuin en de Tigliëntuin. Ook zijn er veel monumentale bomen te bewonderen. En zeker moet de kas met o.a. prachtige cactussen niet overgeslagen worden.

Na een gezellig samenkomst met koffie en vlaai onder de prachtige Gingkoboom mochten we onder leiding van een botanische gids deze prachtige tuin bekijken en werden alle vragen deskundig beantwoord.

Voor foto's klik hier