Roermond

Tuinreis 2024 naar de Duitse Eifel (terugblik)

Vanwege het grote succes in 2023 organiseerden de Groei&Bloei-afdelingen Roermond e.o. en Noord-Limburg gezamenlijk een tuinreis. Dit keer naar de Duitse Eifel met een uitstapje naar de Belgische Ardennen.

Hieronder een korte terugblik op de diverse tuinen die in 5 dagen zijn bezocht.

Vanuit Weert, Venlo en Herten vertrokken we op 22 mei met de bus richting 's-Gravenvoeren in België. Hoeve Schopsheim was niet per bus bereikbaar dus 2 km van te voren werden we in twee groepen met de huifkar vervoerd. De tuin was aangelegd rondom de hoeve met uitzicht op Noorbeek, Mesh en andere delen van Zuid-Limburg. In de tuin stond ook een mooie woonwagen te pronken naast de vele gekleurde borders. Terwijl de ene groep werd rondgeleid door de eigenaresse kon de andere groep zich tegoed doen aan koffie en appelgebak.

Na de middag ging de reis verder naar de Eifel waar we een tuin bezochten die nog in ontwikkeling is en waar de eigenaren nog enkele jaren werk hebben om hier het gewenste resultaat te bereiken. Er waren mooie bonsaiboompjes te zien die straks in de Japanse tuin een plekje krijgen. Ook hier werden we ontvangen met koffie en gebak.

Aangekomen in Düren in het Dotint hotel kreeg iedereen de pasjes voor de kamers en konden we aansluitend genieten van een erg lekker diner buffet. Ook het ontbijtbuffet was elke ochtend een genot om de dag mee te starten.

Donderdag 23 mei gingen we naar Aken waar buiten de stad de Mariengarten ligt van Cornelia Klein. Omdat de groep te groot was voor deze tuin ging de helft naar de overkant Garten (D)Eden. Beide tuinen waren heel verschillend maar door het enthousiasme van de eigenaren werden ook wij aangenaam verrast door de vele mooie en oude bomen, struiken en bloemen. We proefden nog de diverse soorten vijgenjam die Cornelia voor ons had klaargemaakt.

Rond de middag kwamen we aan in Malmedy in de Ardennen waar we de stad konden bezoeken. Een mooie oude stad met oud klooster, kerk en centrum. Na een korte lunch ging de tocht verder naar Jardin Müller. Hier zagen we een kleurenpalet van Japanse azalea"s, rhododendrons. Mooi aangelegde vijvers, een kabbelend beekje en heel veel bijzondere vaste planten,

Vrijdag 24 mei was gereserveerd voor museumeiland Hombroich. Helaas hebben we de hele dag regen gehad maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn door het hele gebied gelopen en de diverse kunstpaviljoens bezocht. Uiteraard hebben we ook weer hele bijzondere bomen en struiken gezien zoals een soort magnolia met bloemen van wel 20cm groot en de gunera die mega grote bladeren had.

We gingen iets eerder terug naar het hotel en omdat het toen droog was gingen enkele leden nog even de stad verder verkennen of shoppem.

Zaterdag 25 mei bezochten we de Hortvs van Peter Janke in Hilden. Hij vertelde ons met veel passie hoe hij tot deze hortus is gekomen en dat hij in de leer was gegaan bij Beth Chatto in Engeland. Er waren ontzettend veel bijzondere planten met hier en daar wat ijzeren kunstobjecten te zien. Uiteraard was het mogelijk om planten te kopen waar dan ook goed gebruik van werd gemaakt.

Rond de middag waren we in Bonn voor een stadsbezoek en lunch. In de stad van Beethoven bezochten we de botanische tuin.In deze tuin zijn ruim 8000 plantensoorten te vinden evenals een arboretum, diverse kassen en opnieuw heel veel bijzondere planten en bomen. Een genot om met een heerlijk zonnetje rond te lopen.

De laatste dag 25 mei maakten we richting Nederland nog eerst een stop in Hasselt. Na een kopje koffie met gebak kon iedereen rondlopen in deze botanische zomer- en schaduwtuin met heel veel verschillencde verzamelingen. O.a. varens, hosta's en bijzondere planten uit allerlei landen o.a. China, Japan, Griekenland. Er was een mooi grasveld met veel verschillende soorten rozen en een grote "bostuin" met beekjes en heel veel bijzondere schaduwplanten. Uiteraard werden er ook plantjes gekocht want er was keus genoeg.

Na deze tuin gingen we op weg naar de laatste tuin van deze reis. We kwamen in Peer bij de familie Claessen. Bij een oude boerderij met daarom heen een bloementuin, moestuin en bijzondere plantentuin werden we ontvangen met soep en broodjes. De eigenareesse vertelde vol passie hoe ze het gebied rondom het huis in de afgelopen 30 jaar hadden gemaakt tot wat het nu was: Veel mooie zichtlijnen die vanuit allerlei punten in het huis of de tuin je blik richten op een heel mooi kunstewerk, een boom, een wijds landschap enz.

Zeer voldaan en met veel dank aan de reisleider Will Cristiaanse, die ons elke dag weer verraste met zijn deskundigheid op gebied van bloemen, planten, bomen, borders, cultuur, historie e.d. gingen we richting Weert, Venlo en Herten.