Terugblik tuinreis september Ost Friesland en Oost Groningen

Deze tweede reis van de afdeling Roermond en Noord-Limburg heeft in september plaatsgevonden, beslist een maand waarin tuinen en parken nog veel te bieden hebben.  Er is in die periode nog zoveel te zien aan mooie borders met volop bloeiende planten zoals dahlia’s en asters en andere laatbloeiers. We hebben het getroffen met mooi, zelfs heet zomers weer, waarbij het najaar toch al een beetje doorschemerde. Omdat in juni dezelfde tuinen zijn bezocht en al een uitgebreid verslag daarvan is verschenen, volgt hier een impressie van de ervaringen van de deelnemers en natuurlijk veel foto’s. Een aantal hiervan staan op de website

8 september
Als je ergens wilt komen dan houdt dat in dat je ook wat langer moet reizen. Tuinbezoek is dan een welkome onderbreking: in de privé tuin Seggewiss schonk de bevlogen en jonge tuineigenaar veel aandacht aan de planten die de klimaatverandering kunnen doorstaan, zodat we daar op kunnen anticiperen.

Het Maximilian park was een blij stemmende ervaring in een “olifantastisch” park met wijds aangelegde borders op kleur, fraaie bomen en veel grassen. Onder leiding van Will maakten we een wandeling met veel leermomenten.

9 september
Op deze dag bezochten we als eerste “Tuinfleur”, aldaar welkom geheten door een welbespraakte eigenares die gezellig kon vertellen. Na 400 meter ingericht met zeer verschillende tuinkamers kwam je uit bij een geweldig uitzicht aan het water met uitzicht op de Blauwe Stad. Tijdens dit bezoek zag je hoe het gemeleerde gezelschap zich door de tuin bewoog. De een hing aan de lippen van de enthousiaste tuineigenaar , de ander verkende op eigen gelegenheid de tuin. Sommigen waardeerden de structuur en de grote lijnen, terwijl een ander zwijmelde bij dat ene mooie plantje. Aan de zomerjurkjes is wel te zien hoe mooi het weer was.

Daarna volgde Borg Ewsum waar een heerlijke lunch werd geserveerd. Behalve de Borg zelf was er een fraaie kruidentuin en een grote moestuin te zien. Tot slot volgde op die dag na een mooie rit door het Groningse land een bezoek aan tuingoed Foltz. Will assisteerde bij het koffie en thee schenken, waar we inmiddels wel aan toe waren. Daarna vloog iedereen de tuin en de bloembedden in! Niet zoveel foto’s, omdat iedereen het te druk had met planten bekijken en kopen!

10 september
In de mist vertrokken we naar Moorjuwel: een verrassende juweel van een tuin vol prachtige bloemen en brocante. Overal waren er gezellige aangeklede hoekjes en zitjes om rustig te verpozen. Wat een creativiteit om van alles en nog wat te gebruiken! Ook hier kregen we een lunch aangeboden met zelfgemaakte soep, sapjes en broodjes .

In de middag togen we naar de Botanische Tuin van Oldenburg. We kregen een zeer deskundige rondleiding door de kruidentuin, vooral de geneeskrachtige kruiden kregen de aandacht. Weliswaar qua werking niet allemaal wetenschappelijk onderbouwd maar interessant genoeg. Daar leerden we hoe je een brandnetel rustig kunt gebruiken zonder prikken op te lopen. Met de punt van het blad naar boveneen aantal keren langs het blad omhoog strijken. Daarna het blad in een hapklaar brokje vouwen en een hapje gezondheid glijdt zo door je mond naar binnen!!

Aan het eind van de middag brachten we een bezoek aan de wonderlijke kerk in het centrum van Oldenburg en hielden een pauze op het terras gevolgd door een wandeling in de Schlossgarten met veel bijzondere volgroeide bomen. Dit Park is meer dan tweehonderd jaar geleden aangelegd door hertog Peter Friedrich Ludwig, uiteraard met behulp van veel tuinmannen. Reisleider Will wist ons over deze adellijke heer en zijn stamboom natuurlijk weer van alles te vertellen.

11 september
Kwekerij Sabine zu Jeddeloh: deze handelskwekerij van bomen is al 4 generaties een familiebedrijf. Zij exporteren over de hele wereld. Bij binnenkomst op het terrein troffen we al meteen een fraaie behuizing. In de nog koele ochtend werden we onder leiding van Sabine en Thomas rondgeleid door de showtuinen, ontworpen door Adrian Bloom. We kregen een lekker drankje tot besluit, alvorens onze weg te vervolgen het Park der Garten

In het Park der Garten moesten we de hitte trotseren. Het gedeelte met de rododendrons was heerlijk koel. IJsjes gingen er goed in en de parapluus deden uitstekend dienst als parasol. Er was genoeg tijd ingeruimd voor dit bezoek en iedereen ging op eigen gelegenheid door het park. We hebben er veel mooie combinaties van planten gezien.

Park der Raritaten.
Niet raar, maar zeldzaam. Bomen geschonken door inmiddels opgeheven kwekerijen, zodat deze zeldzame en bijzondere exemplaren toch bewaard zijn gebleven.Een eldorado voor de ware liefhebber. Hier bleek weer hoeveel kennis er afgezien van Will in de groep aanwezig was. Door het personeelgebrek werd er bij de maaltijd geen drank geserveerd. Dus voor deze laatste avond dan maar naar de kroeg!

12 september
Op de terugreis hebben we de Entingshof bezocht. We kregen een hartelijke ontvangst met heel veel koekjes. Deze privetuin is met liefde aangelegd en ook bijzonder omdat zij ter nagedachtenis aan een overleden dochter in de tuin een kapel hebben gebouwd. Dat gaf het bezoek een bijzondere sfeer.

Na dit bezoek is het niet gelukt om een gezellig restaurantje te vinden. Dus dan maar een cafetaria! De  frietjes waren trouwens erg lekker.

Tot slot een waardige afsluiting bij Wasserschloss Anholt, waar Will ons weer van alles wist te vertellen over kasteelheren en natuurlijk de fraaie aanleg en de beplanting.