Avondexcursie naar wijngaard “de Deelgaarderberg”

Donderdag 13 juni gingen we met 13 leden naar Wijngaard de Deelgaarderberg. Vanaf het huis van de familie Wilms gingen we via een mooie wandelweg naar de wijngaard. Daar kregen van uitleg van eigenaar Jos Wilms hoe alles tot stand is gekomen in de afgelopen 17 jaar. Want de eerste wijnstokken werden in 2007 gepland. Er staan op dit moment 5 soorten/rassen.

Naast deze wijngaard werkt de familie (Jos, Nicole en hun zoon) ook vanaf 2018 samen met de Stichting Limburgs Landschap bij de tuin van kasteel Montfort en ook daar hebben ze wijnstokken geplant.

Verdere samenwerking is er ook met Wijngaard de Petrusberg in Sint Odiliënberg/’t Reutje en met Wijnhof Reuver (landgoed Roozendael). In totaal worden 3 ha. wijngaard bewerkt.

Men streeft naar een hoge kwaliteit van de wijn en vanwege de achtergrond van Jos (landbouwkundige bij de Universiteit van Wageningen) en diverse cursussen op gebied van wijnbouw en vinificatie mogen ze nu spreken van een schitterende wijngaard met o.a. Solaris, Dornfelder, Pinot-Auxerrois, Rondo, Johanitter en Souvenir-Gris.

Uiteraard kwam de klimaatverandering ook aan bod en daar moeten ze vaak mee schipperen want niet alle rassen hebben evenveel zon en water nodig.  Waren jaren geleden de druiven in november rijp, tegenwoordig is dat vaak al eind augustus of begin september. Dat alles door de klimaatverandering.

Na het boeiende verhaal werd de wandeling naar Maria Hoop weer ingezet om uiteraard de diverse wijnen te mogen proeven. Nicole had gezorgd voor heerlijke hapjes en gaf uitleg over de diverse wijnen. We mochten zelfs een wijn proeven die in Berlijn uit meer dan duizenden inzenders een tweede prijs had gewonnen !!

Het was een zeer geslaagde excursie en voor meer informatie over wijngaard en openingstijden kijk op www.wijngaarddedeelgaarderberg.nl