Busreis Enci Groeve en kwekerij Bastin 14 mei

Op de plek waar nu de Sint-Pietersberg ligt, bevond zich meer dan 70 miljoen jaren geleden een Krijtzee. In deze Krijtzee leefde diverse dieren zoals haaien en mosasauriërs. Maar ook zee-egels, oesters en koralen kwamen voor. Toen de zee verdween, stierf ook al het leven in deze krijtzee. Na het jarenlange afgraven van de mergel en het ontstaan van een van de grootste groeves in Nederland, is nu de periode aangebroken dat de natuur en dus het leven weer terug gaat keren op deze plek.

Op zaterdag 14 mei ging een groep van 25 leden samen met boswachters van Natuurmonumenten een wandeling maken door dit unieke gebied, over het Plateau en langs de kalkhellingen. Er werd genoten van o.a. het fort en de mergelgroeve. De oehoevallei was niet te bezichtigen vanwege het feit dat er net jongen geboren waren. Het was een zeer leerzame excursie met prachtige vergezichten waarbij de leden van de Nederlandse geologievereniging uitleg gaven over hun werkzaamheden in de groeve. Het opgraven van fossielen die 66 miljoen jaar oud zijn sprak onze groep heel erg aan. De deelnemerrs die niet goed ter been waren konden van het mooie uitzicht genieten en het prachtige weer.

Na de rondleiding werd in Valkenburg genoten van een Bokkerijderslunch waarna de bus na de middag richting Aalbeek ging. Bij Kwekerij Bastin was voor elk wat wils te zien. De voorraad van deze kwekerij omvat doorgaans ongeveer 1000 soorten tuinplanten en omvat breed gesorteerde vaste planten, kruiden en een lavendelkwekerij, met een voorliefde voor winterharde mediterrane soorten, mens-, bijen- en vlindervriendelijke planten, eetbare, tuinvaardige en geurende planten. De planten worden natuurlijk gekweekt, volgens biologische principes, volledig vrij van chemische of biologische bestrijdingsmiddelen. Potgrond is uitsluitend biologisch bemest, 100% turfvrij en bevat geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen.

Vele mooie planten gingen dan ook op het eind van de middag mee richting Roermond.

Klik hier voor meer foto's